MERT LEHETSZ OLYAN SZÜLŐ, MINT AMILYENNEK EGYSZER MEGÁLMODTAD!

Újság / Képmás: Gyémánt madarat mosdattam

 Képzeljétek micsoda újság!

Megjelent egy cikkem a KÉPMÁS családmagazin márciusi számában, Gyémánt madarat mosdattam címmel. A hajdani népi babaápolási szokásokról szól, köldökzsinórcsomózásról, szertartásos fürösztésről, ősi hiedelmekről, népi parktikákról és más érdekes motívumokról.

Csak pislogok, mikor ott látom nyomtatásban a nevem. Ezt tényleg én írtam volna? Még mindig nem ocsúdtam fel. Talán éppen ezért késlekedtem ilyen sokáig ezzel a hírrel. :)
Keressétek az újságárusoknál, talán még nem késő! Ja és 62-63. oldal. ;)




Részlet a cikkből:

   A minap a Néprajzi Lexikon lapjait forgatva, megakadt a szemem a fürösztés szón. Beleolvastam a szócikkbe, mely az újszülött babák első rituális fürdetéséről szólt és felderengett a mi kisbabánk első pancsolása. Kíváncsian olvastam tovább a csecsemő és gyermekkorról szóló szószedeteket. A lexikon lapjain egy varázslatos és igen kemény világ elevenedett meg. 

   Mikor a kórházból hazatérve végre rászántuk magunkat, hogy megfürdessük a babát, mert tovább már nem lehetett halogatni, emlékszem, milyen akkurátusan láttunk hozzá. Elővettük az előzőleg alaposan kimosott, vadonatúj babakádat. Ráhelyeztük a kád tetejére egy direkt erre a célra készített deszkára. Háromszor is ellenőriztük, hogy stabilan áll-e. A víz hőfokot pontosan beállítottuk a békás hőmérővel és nagy műgonddal alaposan eloszlattuk a vízben, az egyébként igen makacs fürdetőkrémet. A pucér babát úgy emeltük fel, mint egy törékeny virágszálat és lassan óvatosan eresztettük bele a vízbe. Minden mozdulatunk kicsit esetlen is, de szertartásos volt, magában hordozva a bizonyosságot, hogy ezzel mindannyiunk számára új élet kezdődött. Ösztönösen cselekedtünk. Eddig nem tudtam, hogy az újszülött első, ősi hiedelmekben gyökerező rituális fürdetése, a közelmúltban még fontos motívuma volt a születésnek. ... folytatás az újságban
Stágelné Nemoda Zsófia

A KÉPMÁS hivatalos weboldala

Ha tetszett a cikk, like-old a MAMASulit a facebookon, vagy iratkozz fel a hírlevélre fent!

Még néhány napig elérhető a MAMAMagazin első száma TAVASZVÁRÓ címmel.
Inspiráló cikkek az anyaságról, receptek a böjti időszakra, játékötletek esős délutánokra és még sok érdekes és hasznos dolog. Kérd MOST! (pl a mamasuli.zsofi@gmail.com email címen) AJÁNDÉK! Technikai információk és tartalomjegyzék ITT. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése