IGEN. Én is szeretnék FELTÖLTŐDNI! - Ide írd az email címed:

MERT LEHETSZ OLYAN SZÜLŐ, MINT AMILYENNEK EGYSZER MEGÁLMODTAD!

Babakelengye 1.0. / A kötelező minimum

Augusztus utolsó hetei, az iskolakezdés azzal telik, hogy a leendő tanulók beszerzik az iskolában szükséges felszerelést. A nyomdafestéktől még illatozó tankönyveiket felsorakoztatják a polcra, bekötik a füzeteiket, bepakolják a tolltartót, stb., stb.
Nincs ez másként, amikor az ember lánya élete legnagyobb iskolájára, a szülésre és a gyereknevelésre készül. Nagy pocakkal nap, nap után járja a bababoltokat, mik rogyásig vannak tele a legkülönfélébb ketyerékkel, csillogó-villogó izékkel, babaruhák és játékok tömegeivel. Aki először jár ilyen helyen bele is szédül a kínálatba (és tegyük hozzá az árakba is), mint a ringlispilen a vidámparkban.
Tényleg ennyi mindenre szüksége van egy gyereknek? Tényleg rá kell költeni egy kisebb vagyont a babaszobára?

A válasz az, hogy nem kell, de lehet. Határ a csillagos ég. Csak rajtad múlik meddig mész el.
Kelengyelistát bőven találni a neten és a bababoltokban. Kár is lenne szaporítani a szót, mégis azért írok erről, mert szeretnék néhány félreértést tisztázni. Mivel egy másfél szobás lakásban lakunk a kérdést egészen más megközelítésből tekintem, mint a segítőkész eladók.

Először is szeretnék elárulni egy titkot: a közhiedelemmel ellentétben a babakelengye nem a babának kell. Egy csecsemőnek nagyjából annyi dologra van szüksége, mint a kis Jézusnak a jászolban. Egy fekhelyre, fedélre a feje felett, néhány ruhaneműre és az édesanyjára. Na jó, még pelenkára. Ennyi. Low cost.

Az összes többi ketyere, kiscumi, nagycumi, orrszívó, hajmosópánt, anyámkínja... mind mind a mama kényelmét hívatott szolgálni! Hallottátok kedves fészekrakó kismamák? Az, hogy mennyi babacuccot hordasz be a lakásodba egyedül azon múlik (persze a pénztárcátokon túl), hogy mennyire vagy kényelemszerető, mennyire akarsz mindent bebiztosítani.
Én nem azt mondom, hogy ne vedd meg a szuperrugózású álombabakocsit (nekem is olyan van ;), csak tudd, hogy erre neked van szükséged és nem a babának. Szóval ne csinálj belőle érzelmi kérdést. Ne legyen lelkiismeret-furdalásod, amiért nem tudsz mindent megadni neki és ne ess pánikba, mert a ketyerék nélkül is túl lehet élni a babázást.
Persze miért akarnánk kiszúrni magunkkal? Aki megteheti, hogy beszerez minden technikai vívmányt, ami megkönnyíti az életét és mindenféle babaholmit, ami simogatja bimbózó anyai lelkét, miért is ne tenné?
Annyival is több energia marad a babára. :)

Akkor most lássuk tételesen, hogy ilyen szempontból mi mennyire hasznos vagy sem. Persze, amit leírok a saját és a barátnőim tapasztalatából merítem. Nem kőbe vésett dolgok. Ahány ház, annyi szokás.

Először listázom a tételeket, majd lejjebb kifejtem a dolgokat. Aki siet, fussa csak át a listákat és hagyja a rizsát későbbre, mert végigolvasva hasonlóan sokkoló lehet, mint a bababoltok kínálata.

A kötelező minimum (mai modern babáknak és mamáknak):

A kismamának:
- kényelmes ruha nagy pocakkal is
- intim betét (gyermekágyi folyás idejére)
A babának:
- pelenka
- popsikrém
- popsitörlő-kendő (bármilyen) / vagy vatta és egy tál melegvíz
- néhány textil pelus büfiztetéshez
- babatörülköző
- rövid ujjú body (3db 56-os, 3 db 62-es)
- hosszú ujjú, lábrésszel is rendelkező vékony pamut rugdalózó (3db 56-os, 3 db 62-es)
- hosszú ujjú, lábrésszel is rendelkező vastag plüss rugdalózó (3db 56-os, 3 db 62-es)
- nyári babáknak ujjatlan body, vagy napozó (3 db)
- babasapka évszaknak megfelelő
 - téli babáknak kinti, vastag, kapucnis, lábrészes, esetleg kesztyűs kezeslábas, vagy zsák
Amit a doki ír fel a szülés után (kell hozzá a TAJ szám) :
- fertőtlenítő hintőpor és alkohol a köldökcsonk kezelésére (vagy amit a doki felír)
- vitaminok (doki írja fel, D vit., K vit.)
- lázcsillapító kúp (doki írja fel)
A babaszobába:
- valami vízhatlan pelenkázó alátét
- babakád / nagyobb lavór / de akár egy nagyobb mosdó is megteszi (de akkor azt tisztán kell tartani)
- kiságy, matrac, lepedő (2-3 db) /  bölcső, mózeskosár vagy bármi amiben a kicsi alszik
- 1-2 babatakaró
- alvózsák vagy pólya évszaknak megfelelő vastagságban
Egyebek:
- gyereklázmérő (nem törékeny, esetleg rugalmas végű)
- babanaptej nyári babáknak
Utazáshoz, sétához:
- babakocsi (van, aki mindenhova kendőben viszi a babáját és nem használ babakocsit, nekem ezt nem bírta volna a hátam, de ezekről majd később írok részletesebben)
- akinek van autója, babahordozó autósülés



A kényelmes ruha a kismamának nagyon fontos. Erre ne sajnáljunk áldozni. Ha a ruha nem szorít sehol, se a dereka, se pántja, se a mellrésze, az érzés összehasonlíthatatlan. Van úgyis elég bajunk. Néhány melltartó biztosan kelleni fog, mert a mellméret az egész terhesség során változik, de gondolom ez nem újdonság. Nekem a varrás nélküli széles pántos volt a legkényelmesebb. Nekem téli babáim voltak, így szükség volt néhány gumis kismamanadrágra. Imádtam őket, a szülés után alig akartam visszatérni a hagyományos gatyáimhoz.
Kényes téma, a gyermekágyi folyás. Nem akarok frászt hozni rátok, de az első pár napban elképzelhetetlen a mennyisége. Nekem a szülésznőm javasolta, hogy a kórházba felnőtteknek való pelenkát vegyek. Bizony. De igaza volt. Sokkal kényelmesebb a giga betéteknél és nem kellett aggódnom, hogy kifolyik. Csajok, irány a gyógyszertár vagy gyógyászati bolt.
 Ha már pelenka. A babának papírpelenkából jó az 1-es vagy 2-es méret. Az elején jó, ha van mindkettőből egy kisebb csomag. Meg lehet nézni melyik nem macerálja a köldökcsonkot. Típus szerint ezer féle van. Bizonyos cégek sajátmárkás termékei nagyon jók, mások hagynak kívánni valót maguk után. Hallottam olyat is, hogy lányoknak más válik be, mint fiúknak. Nagy árkülönbségek vannak, érdemes kísérletezni az olcsóbbakkal is.
Én személy szerint, egyetlen olyan embert ismerek, aki textilpelenkát használ. Minden elismerésem az övé. Nincs veszélyes hulladék, éljen a természetesség! De senki ne áltassa magát, ez bevállalós dolog. Én örültem, hogy a sima babaruhák mosását, vasalását győztem. És jól utána kell nézni, hogy hol lehet beszerezni az alapanyagokat (papírbetét, gumibugyi, stb.), mert nem túl nagy a választék a sima bababoltokban. És nem árt gyakorolni a kötésmódokat sem. De aki biomami szeretne lenni, egy próbát mindenképp megér. :)
A pelenka mellé, bármilyen is legyen popsikrém dukál. A gyógyszertári kikevert a legjobb, a doki fölírja. Esetleg Soducream vagy hasonló a magzatszurok idejére, vagy ha kipirosodik a popsi. Én az első időben ezt használtam éjszakára, nappalra a gyógyszertárit. A drogériákban kapható mindenfélékkel nem voltam megelégedve. Még a Neogranormont szokták dícsérni.
A pelenkázáshoz kell valami alátét is, mert bizony sokszor csurran cseppen ez meg az, de a szökőkút sem kizárt. Ebből is számtalan létezik. Lehet összehajtható, keményhátlapú, nagyobb, kisebb, puhább, keményebb. Lehet kiságyra tenni (ha szűk a hely), földön pelenkázni (ha már túl eleven a gyerkőc) vagy elegánsan egy pelenkázó asztalon vagy szekrényen, ahol kényelmesen a kezed ügyében van minden. Nekünk a komód tetején egy levehető lap van. Így ha már nem lesz aktuális a dolog levesszük és marad a sima szekrény.
Babaruha ügyben én konzervatív vagyok. A baba a nap nagyobb részében alszik. Gondolj csak bele, eddig a baba vígan úszkált a puha anyaméhben és most bökős, szúrós, szűk babaruhákba próbálják beleszuszakolni. Még szép, hogy nyűgös. Te szeretsz farmerban, kismellényben aludni, úgy hogy folyton kilóg a derekad? Hát én nem. Nekem is volt pár mutatós kétrészes babaholmim, de a szekrény mélyén porosodtak. Az első hónapokban, amíg nincs kúszás-mászás (csak karból karba járás) én az egyberészes, kényelmes rugdalózókat részesítettem előnyben. Az akkor sem csúszik fel a nyakába, ha ölbe veszed. És fölsőkből is alulgombolósat, vagy pattentolósakat vettem. Fő a praktikum. Fő a kényelem. Nekem személy szerint a címkementes babaruha a mániám, de ezt szinte lehetetlen kivédeni. Néhány ritka kivételtől eltekintve a babaruhák tele vannak belül bökős, szúrós cetlikkel, hímzésekkel, matricákkal, hogy ha ránéz a mama elolvadjon a gyönyörűségtől, és legyen hova írni a sok felesleges infót. Az érzékenyebb bőrű kicsi meg szenved. De ez az én heppem. Persze cetlikkel is felnőnek a gyerekek.
Nekem nagy szerencsém volt babaruha ügyben, mert a nagymamák és barátnők bőven elláttak vele. Akinek jojozik a szeme a bababolti áraktól, az vegyen célba egy turkálót. Gyönyörű darabok vannak, potom pénzért, ugyanis a babák nem igazán tudják a ruháikat elrongyolni.
Kis méretből nem érdemes sokat felhalmozni, úgy nőnek mint a gomba. Ha két méret van a szekrényben, pl 56-os, 62-es, akkor nagyobb a választék és nem kell folyton mosni.
Mosás. Alapból mindent 60 fokon, öblítő nélkül (Ariellel jó illatú lesz) és utána vasalás. Be kell valljam a második babámnál a vasalás elég hamar abba maradt, nehéz úgy csinálni, ha a nagy folyton ott van láb alatt.
Láb, mint lábzsák. A téli bundás lábzsákról, még annyit, hogy az a praktikus ha be lehet kötni a kocsiülésbe, babakocsiba. Erre általában szoktak hagyni egy lyukat középen, hogy át lehessen dugni az övet.
Nekem az első hónapokban mindkét gyerekem a babakocsi mózesében aludt éjszaka is, az ágyam mellé téve (persze váz nélkül). Ezt nagy műgonddal választottuk ki annak idején, hogy kényelmes, strapabíró legyen. Éjjel a baba csak karnyújtásnyira volt tőlem. Nagyon szerették mindketten, hogy egy kis fészekben alhatnak és nem vesznek el a hatalmas kiságy közepén. Mert hihetetlen vagy sem, egy újszülött elveszik a kiságyban. Nappalra volt egy bölcsőjük, így a kiságyat csak később kellett felállítani, amikor ezeket már kinőtték. A kiságyak nagyjából egyformák. Itt az esztétika a döntő, ha hosszútávra tervezünk a strapabíró képesség. Extra dolog, ha több magasságra lehet beállítani a lapot, vagy le lehet szerelni az egyik oldalát, ha már nagyobb a gyerek.
Az autósülést a kresz előírja, de az újszülött babahordozó kb. mind egyforma. A nagyobbaknak való ülésekben már jóval nagyobb a szórás, mind ár, mind biztonság tekintetében. Akkor majd érdemes lesz jobban körülnézni.

Azt hiszem egyelőre ennyi. Ez az alap, a többi csak hab a tortán. De azokról is majd írok. Ha bírjátok.
Ezeket az alap dolgokat babakocsi kivételével egyetlen bababolt-látogatás alkalmával be lehet szerezni. A babakocsi egy kicsit macerásabb ügy.
Szóval folyt. köv.


A fészekrakással járó lelkiállapotról itt is írtam:
 29. hét - Kelengye





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése