IGEN. Én is szeretnék FELTÖLTŐDNI! - Ide írd az email címed:

MERT LEHETSZ OLYAN SZÜLŐ, MINT AMILYENNEK EGYSZER MEGÁLMODTAD!

A nagy babakocsi kérdés

Na lássuk ezt a babakocsi ügyet.

Elsőként fel kell tennünk magunknak néhány kérdést. Hol, mire, mennyit, a gyerek hány éves koráig, hány gyerekkel akarjuk használni a babakocsit? Hol akarjuk tárolni? Kb. mennyit tudunk rászánni?

Részletesebben:
Minden nap ebben visszük majd levegőzni a babát? Ebben fog aludni a teraszon? Ezzel megyünk bevásárolni? Be kell férjen a liftbe? Netán lépcsőn, rámpán lehet megközelíteni a lakásunkat? Mindenhová autóval megyünk? Mekkora a csomagtartónk? Sokat járunk BKV-val?
Milyenek nálunk a környék terepviszonyai: kisvárosi utcák, nagyvárosi padkák, villamossínek, földút, macskakő? Mennyire magas a termetünk? Mindig mindenhova rengeteg cuccal, tömött táskával megyünk? Szeretünk sokat sétálni, netán futni, kutyát sétáltatni is szeretnénk a babakocsival? Mennénk vele sokat kirándulni, terepre? Több gyerekre tervezzük? 
El kell férjen összecsukva az előszobában? Vagy mindig kivisszük majd a teraszra, garázsba?

Húha. Jó sok kérdés, igaz? Ember legyen a talpán, aki mindezt úgy megválaszolja, hogy még sosem volt sem babakocsija, sem gyereke. Ez az egyik első ilyen döntés szülőként, amit úgy kell meghozni, hogy úgy érzed nem vagy elegendő információ, tapasztalat birtokában. Lesz még ilyen. Ez egy ilyen műfaj.
Pànikra azért nincs ok, mert minden babakocsi gurul és bele lehet tenni a gyereket. De egy jó választással sok bosszúságtól megkímélhetjük magunkat.
 
Első körben azt kell eldönteni, mennyi idős babának szeretnénk, hogy a kocsi leginkább megfelelő legyen. Újszülöttnek legalkalmasabb a mózes. Ebben egyenes háttal tud feküdni, akár hason is, órákon át. Ez nem árt a gerincének, védi a széltől, naptól. Ezekhez szoktak adni egy ülőrészt, amit 6 hónapos kortól lehet használni, amikor a baba megtanul ülni. A gond velük az, hogy viszonylag nagyok, és általában lapra csukatóak.
Az esernyőre csukható kocsik jóval kisebb helyen elférnek, de ezek nagy részéhez csak ülőrész tartozik, ami nem is dönthető teljesen, így hosszabb távon megterhelik az ülni még nem tudó babák gerincét.
(Ugyanez a helyzet a kocsiülésekkel. Ezért kell egy óra után kivenni belőle a babát egy kicsit, hogy ki tudja nyújtóztatni a tagjait. És annak ellenére, hogy ez nagyon divatos manapság, emiatt nem javasolt a kocsiülésben sokat tologatni a babát, még akkor sem ha az rászerelhető a babakocsira. Bevásárlásnál amúgy meg egyszerűbb a hordozót rátenni a bevásárlókocsira, mint a babakocsira. Ezért kár külön adapterre költeni, ami ezt lehetővé teszi. Ha ingyen adják, azért fogadd el. :)

Léteznek kombinált megoldások is. Néhány márkának 180 fokban dönthető az ülése és vannak ülőrészbe belehelyezhető mózesek is. Az ilyen mindent akaró megoldásoknak azért vannak szépséghibái. Például, hogy lóg a baba lába alvás közben, alacsonyabban van a széke, így a sűrűbb szmogot szívja, mint te, vagy túl szűk a mózes és a baba előbb kinövi, mint megtanulna ülni. Ha edzésben vagyunk a mózest az első pár hónapban kiválthatjuk kendővel is. De így a nagymama nem fog tudni sétáltatni.
Ha nem akarunk két babakocsit venni (egy nagyobbat az első időkre, nagy sétákra és egy kicsi utazósat), akkor dűlőre kell jutnunk, hogy nekünk melyik szempont, időszak a legfontosabb, a többit meg majd kibekkeljük valahogy. 

A legfontosabb dolog, amit meg kell nézned az, hogy neked mennyire kényelmes tolni. Ha a kar nem jó magasságban van és előre kell dőlnöd ahhoz hogy ne rúgj bele a kerekekbe, akkor napi szinten szenvedni fogsz, vagy nem fogod használni a kocsit a derékfàjás miatt. Ezt csak úgy lehet letesztelni, ha száguldozol vele a boltban a sorok között. Ne feledd, hogy a kinti sétatempód sokkal sietősebb. Hadd nézzenek hülyén az eladók.
A másik az irányíthatóság. Az a tuti ha fél kézzel is megy. Hogy mi van a másik kezedben? Telefon, szatyrok, kutya, másik gyerek, kaja, cumisüveg, becsapódó ajtó, stb. A legtöbb bolygósítható kerekű tudja ezt.
Ez után az ülőke részt, fekvőfelületet érdemes megnézni, mennyire tűnik kényelmesnek. Nem állnak-e vasak a baba hátába. Erre azért igyekeznek a gyártók odafigyelni, de érdemes ellenőrizni. Én láttam már csodákat.

A legnehezebb kérdés a kerék kontra méret dilemma. Itt meg kell alkudni. Mert amelyiknek nagy kereke van és bárhol könnyedén gurul, az nagy és nehéz, amelyik meg kicsi és könnyű, az nem olyan strapabíró, nem olyan kényelmes és minden kis buckán fennakad. Léteznek azért kompromisszumos megoldások. Közepes méretű kerekek, könnyített aluváz, stb. Ezekről ódákat tudnak zengeni az eladók.
 De végül mégis el kell dönteni mi az elsődleges szempont : a súly, a méret (kinyitva, összecsuka, szétszedve - Tessék mérőszalaggal menni a boltba!) vagy a kényelem. 
Én egy 11 kg-os babakocsival vagánykodok itt a nagyvárosi dzsungelban, BKV-ra fel, BKV-ról le. Ezt még épp fel lehet vinni pár lépcsőfokot. De szó se róla, edzésben tartanak a kölykök.
(Ha már itt tartunk. Kedves Kismamák, senki ne legyen szívbajos! Amíg a buszra várunk tessék kiszemelni egy szimpatikus fiatalembert, vagy bárkit és kedvesen megkérdezni, hogy ugye lesz szíves segíteni felszállni. A legtöbben miután felriadtak az álomvilágukból, egy 'Persze, persze' felkiáltással örömmel segítenek.
Mondjuk, volt olyan eset is, amikor - már pocakban a kistesóval - végül a buszsofőrt kellett megkérjem, mert közel s távol nem volt egy teremtett lélek sem. Aki a betonrengetegbe merészkedik a gyerekekkel, azért jobb, ha minden eshetőségre felkészül.)
A súly egyébként önmagában nem mérvadó, többet számít, hogy van-e fogása. De az emelgetést inkább a férjek, barátnők teszteljék. És tárolásnál sem csak a mérete fontos, hanem az alakja is. Én meglepődve tapasztaltam, hogy bizonyos kicsi esernyő babakocsik, összecsukva túl hosszúak ahhoz, hogy beférjenek a Polo-nk csomagtartójába. Amúgy a vásárlás előtt bele lehet próbálni a babakocsikat a csomagtartódba. Ezt mindenképp tegyétek meg!
Az összecsukásnál nem csak a végeredmény számít. Azt  is nézzük meg, mennyire könnyű végrehajtani, meg tanítható-e a nagyszülőknek, el lehet-e végezni, ne adj isten fél kézzel.

Lényeges kérdés még a tárolórekesz. Mi szinte minden nap babakocsival jártunk bevásárolni, így nekem elsődleges szempont volt, hogy nagy, terhelhető és könnyen hozzáférhető legyen a tároló rész (ne zárja el a kocsi szerkezete!). De ez máskor is jól jött. Hihetetlen mennyi cucca tud lenni a kölyköknek, mert természetesen mindig vinni kell a kismotort, a kedvenc babát, egy palack vizet, esőkabátot...

Lássuk az ár érték arányt. Figyelem! Nem a legdrágább babakocsi a legjobb. Van egy méregdrága fazon, amire kifejezetten pikkelek. Megnéztem, napi árfolyama, 273 900 Ft. Csodaszép, kényelmes, modern meg minden, de mivel túl magasan van a baba testsúlya, terepen (egy járdaszegély is már annak számít) kissé imbolyog. Nehézkes irányítani, a tárolórész semmi, meredekebb rámpát nem vállalnék be vele és felemelni alig lehet és még egy alacsonypadlós járműre is csak üggyel bajjal mászik fel. Nem tudom, ti hogy vagytok vele, én ennyi pénzért már elvárnám, hogy énekelve szaladjon fel a lépcsőn, vagy valami.
De ettől függetlenül sajnos tény, hogy a drágább babakocsik (mint ez is) tovább bírják. Egyszerűen jobban össze vannak rakva. Az olcsó gagyik képesek rövid időn belül életveszélyes roncsokká alakulni.
Én mivel napi szinten több órát használom a babakocsinkat, úgy voltam vele, hogy erre nem fogom sajnálni a pénzt. Összességében szerintem a középső árfekvéssel lehet jó vásárt csinálni.

Egyéb extrák és részletek: (Vagyis jó, ha van, de lehet nélküle élni.)
A kicsi műanyag kerekek ráznak (ez a babákat cseppet sem zavarja, sőt) és nagyon tudnak zörögni. Ettől szétmegy a fejed. De ha van egy kislányod, aki jön melletted a szintén műanyag kerekű játékbabakocsijával, akkor már úgyis mindegy. A vastag gumi kerék csendes és kényelmes. Még inkább, ha felfújható, egészen addig, amíg nem jön egy defekt.
Az állítható tolókar is jól jön, ha más magasságúak vagytok a pároddal.
Fék minden babakocsin van, az ember használja lejtőn, buszon, de szinte mindegy milyen. Kényelmes, ha cipőtalppal lehet állítani (ha cipőorral kell, azt már nem minden cipő, lábujj szereti).
A kupolás tető állása jó, ha fixen rögzíthető, amúgy a rázkódástó elállítódik, vagy a baba állítja át.
Ha az ülőrész bárhogy rátehető, vagy a tolókar átdönthető, akkor a kisebb baba nézheti a mamát, később a nagyobb baba pedig a tájat.
Ha állítható a lábtartó, akkor kényelmesen be lehet állítani a babának, ahogy a legjobban szereti.
Ne árt, ha levehető a huzat. De valljuk be elég ritkán mosunk babakocsi huzatot.

Kiegészítők:
Esővédő - Így lehet levegőzni, ha esik, ha fúj. Ha már úgyis elázunk, legalább a gyerek megússza szárazon.
Napernyő - Nem rossz, de folyton állítgatni kell, hogy épp honnan süt a nap és gyerek úgyis átállítja. Én egy hosszú kendővel oldottam meg a kérdést.
Kézmelegítő - Télvíz idején egy vékony kesztyűben oda tud fagyni a kéz a tolókarra. De egy vastag sál odatekerve olcsóbb, egy vastag kesztyű praktikusabb megoldás.
Adapter hordozóhoz - Luxus, kivéve, ha mindenhova kocsival megyünk.
Szúnyogháló - Egyszer egyszer jól jött volna, amikor a Balaton parton altattam.
Bevásárlószatyor - Amit a bababoltban árulnak szerintem túl kicsi, erre bármilyen odaakasztható szatyor megfelel. Én, amióta anyuka vagyok szinte csak olyan táskákat hordok, amiket rá lehet akasztani a babakocsira. Azért csak óvatosan a súlyokkal, mert borul a kocsi, repül a gyerek. Na jó, természetesen nem, mert bekötötted.
Pelenkázó táska - Praktikus mert tele van jó méretű rekeszekkel pelenkának, stb. és nem kell a kritikus pillanatban nyakig eltűnni a táskában, mert nem találjuk a krémet. És megy a színe a babakocsihoz. Lol. Kérdés megér-e annyi, amennyiért adják.
Téli lábzsák - Jó ha repkednek a mínuszok. Nem kell annyira aláöltözni. Anorákossáros lábú kisgyerekeknek már felesleges.

 Más most nem jut eszembe. És el is fáradtam. Ti is el fogtok a boltban. Vigyetek nasit!

És még egy jó tanács. Ha van anyuka barátnőtök, kérdezzétek ki és ami még fontosabb kérjétek kölcsön  a babakocsiját, minimum fél órára, gyerekestül. Ez minden dumánál többet ér.

És ha még ezek után is úgy érzed, hogy ez a dolog neked sok, akkor nemes egyszerűséggel menj be a boltba, szeress bele az egyik babakocsiba a színe alapján és vedd meg. Szeretni fogod, mert életed értelme fog belőle visszamosolyogni rád és úgyis csak ez számít.


Jó vásárlást!

u.i.: És milyen érzés amikor először tolod végig az utcán újdonsült babádat a vadiúj babakocsiban? Valami ilyesmi:

Beköszöntött a tavasz

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése